Almasih ‘Isa Membawa Rahmat dan Keselamatan dan Kesejahteraan yang daripada Allah

Adalah fitnah yang mengatakan Almasih Isa tidak mentauhidkan Allah سبحانه وتعالى padahal Doa Nabi Isa  عليه السلام  yang terdapat dalam Kitab Majmu’ Syarif yang terambil dari Al-Qur’an Surah Al Maidah [5]:114 berbunyi …

قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ ۖ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

‘Isa putera Maryam (pun berdoalah ke hadrat Allah dengan) berkata …

Ya Allah, Tuhan kami! Turunkanlah kiranya kepada kami satu hidangan dari langit, untuk menjadi hari raya bagi kami, iaitu bagi kami yang ada hari ini dan bagi orang-orang kami yang datang kemudian, dan sebagai satu tanda (mukjizat) daripadamu (yang menunjukkan kebesaran dan kekuasaanMu); dan kurniakanlah rezeki kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi rezeki.

Dan Allah  سبحانه وتعالى  mengabulkan permohonan Almasih Isa tersebut dengan menurunkan hidangan dari langit yang diterangkan dalam Surah Al-Maidah. Kalau Almasih ‘Isa tidak mentauhidkan Allah, mana mungkin Allah mengabulkan doa Nabi ‘Isa tersebut.

Jadi, hanya Allah yang lebih mengetahui.

Adalah fitnah Dajjal yang mengatakan Almasih Isa itu sumber syirik. Padahal Allah سبحانه وتعالى, sudah menerangkan dengan jelas perkaranya di dalam Kitab Al-Qur’an Surah Al Ma’idah [5]:110-120 …

Allah berfirman: “Inilah hari yang orang-orang yang benar mendapat manfaat dari kebenaran mereka; mereka beroleh Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia. Itulah kejayaan yang amat besar.”

Adalah fitnah Dajjal yang mengatakan bahwa Almasih ‘Isa itu non muslim. Padahal firman Allah dalam Kitab Al-Qur’an surah Al Baqarah [2]:140

أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطَ كَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ قُلْ أَأَنتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ ۗ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ مِنَ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

“Atau patutkah kamu mengatakan, bahawa Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, dan Nabi Ishak, dan Nabi Yaakub beserta anak-anaknya, mereka semua adalah orang-orang Yahudi atau Nasrani, (padahal ugama mereka telahpun ada sebelum adanya ugama Yahudi atau ugama Kristian itu)?”

Katakanlah (wahai Muhammad): “Adakah kamu yang lebih mengetahui atau Allah? Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan yang telah diberikan Allah kepadanya?”

Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan. Dalam hal ini kita harus berserah diri pada Allah SWT Yang Maha Tahu. Dalam hal ini, haram hukumnya kalau kita merasa lebih tahu daripada Allah  سبحانه وتعالى  Yang Maha Tahu.

Dalam Al-Qur’an Surah Al Anbiya’ [21]:71-73, disebutkan Nabi Ibrahim  عليه السلام, Nabi Ishaq  عليه السلام  dan Nabi Ya’qub  عليه السلام  mendirikan sholat.

Dalam Al-Qur’an Surah Taha [20]:13-14 disebutkan, oleh Allah SWT, Nabi Musa عليه السلام diperintahkan untuk mendirikan sholat.

Dalam Al-Qur’an Surah Maryam [19]:31, disebutkan, oleh Allah SWT, Nabi Isa عليه السلام diperintahkan untuk mendirikan sholat.

Dalam Al-Qur’an Surah An Nisa’ [4]:172, disebutkan Nabi Isa عليه السلام mendirikan sholat.

Dalam Al-Qur’an Surah Ali ‘Imran [3]:113-114, Surah Maryam [19]:31, Surah An Nisa’ [4]:172, disebutkan bahwa insan-insan yang takdim dan tawadhu’ kepada Nabi ‘Isa عليه السلام mendirikan sholat.

Dalam hal ini, kita harus berserah diri pada Allah  سبحانه وتعالى  Yang Maha Tahu. Jadi adalah fitnah yang mengatakan bahwa Almasih ‘Isa itu non muslim.

Jadi jika demikian halnya, Ya, Allah, lindungilah kami agar kami tidak terkena fitnah almasih Dajjal yang sekarang semakin teruk di mana-mana tempat.

Sesungguhnya Allah  سبحانه وتعالى  Yang Maha Mengatur dan Yang Maha Kuasa Yang Melindungi kita para khalifahNya.

Shalawat dan salam semoga dilimpahkan kepada hamba dan rasul-Nya Muhammad, keluarga, sahabat dan para pengikutnya hingga hari kiamat.

Untuk itu, zahir-batin, jadilah penyokong Almasih ‘Isa yang daripada Allah  سبحانه وتعالى.

Artikel yang sebelum ini Blog Abdushomad Artikel yang selepas ini