Almasih Isa Putera Maryam Penolong Kita vs Almasih Dajjal Musuh Terbesar Kita

Tersebut di QS Ali Imran [3]:45

إِذْ قَالَتِ ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ يَٰمَرْيَمُ إِنَّ ٱللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ ٱسْمُهُ

ٱلْمَسِيحُ عِيسَى ٱبْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِ وَمِنَ ٱلْمُقَرَّبِينَ

(Ingatlah) ketika malaikat berkata: “Wahai Maryam! Bahawasanya Allah memberikan khabar yang mengembirakanmu, dengan Kalimah daripada Allah, namanya: Al-Masih, Isa Ibni Maryam, seorang yang terkemuka di dunia dan di akhirat, dan ia juga yang didampingkan di sisi Allah.

Dajjal adalah musuh terbesar kita. Dajjal adalah sumber segala fitnah. Segala fitnah selalu berasal dari Dajjal. Fitnah lebih kejam daripada pembunuhan. Jadi Almasih Isa adalah penolong kita ketika kita dizalimi dan didera Almasih Dajjal. Ketika kita dizalimi dengan segala macam fitnah, Almasih Isa adalah penolong kita.

Muslim meriwayatkan dari Ibnu Umar, Rasulullah s.a.w. bersabda. Tersebut dalam Hadis sahih Riwayat Muslim …

وَ أَرَانِيَ اللهُ عِنْدَ الْكَعْبَةِ فِي الْـمَنَامِ، وَإِذَا اَدَمُ كَأَحْسَنِ مَـا تَرَى مِنْ اَدَمَ رَجَالَ، تَضْرِبُ لَــمَّتَهُ بَيْبَ مَنْكَبِيهِ، رَجِلُ الشَّعْرِ، يَقْطُرُ رَأْسُهُ مَا ءً، وَا ضِعََا يَدَيْهِ عَلَى مِنْكَبَيْ رَجُلَيْـنِ وَ هُوَ يَطُوْ فُ بِالْبَيتِ، فَقُلْتُ : مَنْ هَذَا ؟ فَقَالُوا: هُوَالْـمَسِيحُ بْنُ مَرْيَمَ_ ثُمَّ رَأَيْتُ وَ رَا ءَهُ رَجُلاً جَعْدً ا قِطَطً أَعْوَرَ الْعَيْـنِ الْيَمْنَى، كَأَشْبَهُ مَنْ رَأَيْـتُ بَابْنِ قُطْنِ، وَاضِعََا يَدَيْهِ عَلَى مَنْكِبَيْ رَجُلٍ يَطُوْفُ بِالْبَيْتِ فَقُلْتُ مَنْ هَذَا قَالُوْ ااَلْـمَسِيْحِ الدَّجَّا لُ

Ketika tidur aku bermimpi diperlihatkan oleh Allah di sisi Ka’bah, seorang manusia yang paling tampan dari semua manusia yang pernah kamu lihat. Rambutnya menjuntai hingga kedua pundaknya dan berombak serta kepalanya meneteskan air. Kedua tangannya memegang pundak dua orang laki-laki yang sedang bertawaf di Baitullah. Maka saya bertanya, “Siapakah dia?” Orang-orang menjawab, “Dia adalah Almasih putera Maryam.” Kemudian aku melihat dibelakangnya seorang yang berambut pendek dan keriting serta buta mata kanannya. Saya lihat dia mirip ibnu Qathan. Kedua tangannya memegang kedua pundak seorang laki-laki dan bertawaf di Baitullah. Maka saya menanyakan siapa dia. Lalu orang-orang mengatakan dia adalah Almasih Dajjal.” (Hadis Riwayat Muslim).

Oleh kerana itulah, setelah solat, Rasulullah s.a.w. memanjatkan doa selepas Tasyahhud Akhir Sebelum Salam:

اَللَّهُمَّ إِنِى أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ فِتْنَةِ الْــمَحْيَا وَالْــمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْــمَسِيحِ الدَّجَّالِ

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari siksa neraka jahanam, dari siksa kubur, dari fitnah kehidupan dan fitnah setelah kematian, dan dari kejinya kejahatan fitnah Almasih Dajjal.

Almasih Isa adalah perlindungan dari Allah yang melindungi setiap keturunan Adam daripada kejinya dan jahatnya fitnah Almasih Dajjal.

Apakah anda lega akan adanya Almasih Isa yang adalah perlindungan dari Allah yang melindungi setiap manusia. Jadi berhijrahlah ke PERLINDUNGAN DARI ALLAH!

Apakah anda lega?