Nabi Isa Lubang Perlindungan daripada Dajjal

Allah telah mencipta malaikat-malaikat di alam yang bukan di dunia ini. Allah memilih salah satu malaikat yang paling bijaksana untuk memimpin alam malaikat. Kemudian Allah mencipta manusia di bumi untuk menjadi khalifahNya (wakil Allah) di bumi untuk mengatur bumi dan segala ciptaan Allah di bumi.

Disebutkan di Al-Qur’an Surah Al Baqarah [2]:30

2|30| وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ فِى ٱلْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوٓا۟ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّىٓ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ

2|30| Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi.” Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.”

Dan Allah memerintah bangsa malaikat untuk sujud menyembah manusia di bumi.

Disebutkan di Al-Qur’an Surah Al Baqarah [2]:34

وَإِذ قُلنا لِلمَلٰئِكَةِ اسجُدوا لِءادَمَ فَسَجَدوا إِلّا إِبليسَ أَبىٰ وَاستَكبَرَ وَكانَ مِنَ الكٰفِرينَ

Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: “Bersujudlah kepada Adam”. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.

Namun, diperintah Allah untuk menjadi hamba manusia, malaikat yang paling bijaksana itu menolak untuk bersujud kepada kepada manusia. Sebaliknya, malaikat itu ingin disembah manusia. Dengan tidak menghiraukan perintah Allah itu, Malaikat itu tidak tunduk kepada Kalimat Allah. Firman Allah tidak dihiraukan. Tidak tunduk kepada Firman Allah bererti tidak tunduk kepada Allah. Tidak tunduk kepada Firman Allah bererti durhaka kepada yang menciptakannya. Makhluk berlagak seolah-olah makhluk adalah al-Khaliq.

Ibaratnya, ketika Titah Raja tidak dijalankan, itu bererti melawan Raja. Itu bererti nak menggulingkan Raja yang sah. Almasih ertinya adalah Raja. Oleh kerana itulah, malaikat yang durhaka itu disebut almasih Dajjal ertinya Almasih Palsu atau Raja Gadungan. Oleh Allah, almasih Dajjal itu diusir keluar dari alam malaikat menuju ke bumi tempat manusia berada. Jadi, sesungguhnya, yang pertama kali dimusuhi oleh almasih Dajjal adalah Allah al Khaliq. Untuk menghancurkan Allah al-Khaliq, almasih Dajjal mempengaruhi malaikat-malaikat lainnya untuk menjadi pengikutnya dan askar-askarnya. Ada banyak malaikat-malaikat yang terpengaruh fitnah almasih Dajjal untuk meninggalkan iman tauhid beribadah kepada Allah.

Kemudian, untuk menghancurkan Allah al-Khaliq, almasih Dajjal dan malaikat-malaikat pengikutnya mempengaruhi manusia makhluk daripada al-Khaliq di bumi dengan fitnah-fitnahnya yang penuh kelicikan dan keji. Almasih Dajjal yang sangat licik itu menipu manusia pertama, yang pertama menjadi korban tipu muslihatnya adalah Siti Hawa kemudian Adam suaminya. Mereka tertipu almasih Dajjal yang mengajak mereka melanggar larangan Allah. Tipu daya almasih Dajjal berjaya dalam membuat Siti Hawa dan Adam memakan Buah Khuldi (Buah Larangan) di Taman Firdaus.

Almasih Dajjal mengajak manusia untuk tidak mengakui Allah sebagai pencipta mereka dan mempengaruhi manusia untuk berhenti mengilahkan al-Ilah (Sang Tuhan Yang Maha Esa). almasih Dajjal mempengaruhi manusia untuk berhenti mengutamakan Allah. Almasih Dajjal nak manusia untuk menurut kepada almasih Dajjal bukan kepada al-Ilah atau Sang Tuhan. Membuat manusia melawan Allah dan membuat manusia menjadi marah kepada Sang Tuhan itulah tujuan dan nafsu almasih Dajjal. Sungguh durhaka almasih Dajjal. Al-Khaliq tidak dihiraukan, apalagi makhluk pasti tidak akan dihiraukan dan tidak dimuliakan. Itulah misi almasih Dajjal.

Kita wajib selalu berkata,

Almasih Dajjal laknatullah alaihi. (Semoga Allah melaknatnya)

Iblis laknatullah. (Semoga Allah melaknatnya)

Audzubillah himinasyaitonirrajim. (Aku berlindung kepada Allah dari Setan yg terkutuk).

Rasulullah selalu memanjatkan doa selepas tahiyyat akhir sebelum memberi salam dalam solat.

Allahumma inni a’ūżubika min … syirri fitnah al masīḥiddajjāl.

Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada … kejahatan fitnah almasih Dajjal.

Semoga laknat dan kutuk daripada Allah dilimpahkan kepada almasih Dajjal, Iblis, Setan, Ya’juj dan Ma’juj laknatullah, Gog dan Magog apapun namanya tidak ada bezanya. Itu adalah nafsu untuk melawan Titah Al-Khaliq. Nafsu untuk melawan Tuhan Yang Maha Esa. Nafsu tidak menjalankan Titah Allah. Nafsu tidak menjalankan Kalimat Allah atau Firman Allah. Itu adalah makar melawan Allah Al-Khaliq. Makhluk berlagak Al-Khaliq. Itulah almasih Dajjal (Raja Gadungan).

Disebutkan di dalam sebuah hadis sahih:

فَإِذَا رَآهُ عَدُوُّ اللهِ ذَابَ كَمَا يَذُوْبُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ فَلَوْ تَرَكَهُ لَانْذَابَ حَتَّى يَهْلِكَ وَلَكِنْ يَقْتُلُهُ اللهُ بِيَدِهِ فَيُرِيْهِمْ دَمَهُ فِي حَرْبَتِهِ

“Ketika musuh Allah Subhanahu wa Ta’ala melihat Nabi ‘Isa ‘alaihissalam melelehlah sebagaimana garam meleleh di air. Seandai dibiarkan niscaya akan meleleh hingga binasa akan tetapi Allah membunuh melalui tangan Isa as memperlihatkan darah kepada mereka di tombak Nabi Isa.”

Nabi Isa adalah tempat Perlindungan daripada Dajjal. Nabi Isa adalah tempat Perlindungan yang diberikan Allah kepada manusia yang merasa tertindas dan terzalimi Dajjal.

Jadi kita makluk jangan bersifat bak Dajjal.

Disebutkan di QS Ali Imran [3]:59

إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِندَ ٱللَّهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ ۖ خَلَقَهُۥ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ

3|59| Sesungguhnya dari sisi Allah, Isa adalah sama seperti Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: “Jadilah!” maka menjadilah ia.

Dalam Tarjamah Kitabullah Injil surah 1 Korintus 15:45, disebutkan Isa bin Maryam adalah  آدَمُ الأَخِيرُ

  • Adam Akhir Zaman
  • Khalifah Allah di Akhir Zaman

Di akhir zaman, Perintah Allah di Al-Qur’an Surah Al Baqarah [2]:34 tetap sama bahawa seluruh makhluk kena bersujud kepada Adam di akhir zaman.

اسجُدوا لِءادَمَ فَسَجَدوا إِلّا إِبليسَ

“Bersujudlah kepada Adam.” Lalu mereka sekaliannya sujud melainkan Iblis.

Jangan bertanya lagi seperti Iblis. Bersujudlah kepada Adam Akhir Zaman, Khalifah Allah di Akhir Zaman, yaitu Almasih Isa.

Disebutkan di QS Ali Imran [3]:45

3|45| إِذْ قَالَتِ ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ يَٰمَرْيَمُ إِنَّ ٱللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ ٱسْمُهُ ٱلْمَسِيحُ عِيسَى ٱبْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِ وَمِنَ ٱلْمُقَرَّبِينَ

3|45| (Ingatlah) ketika malaikat berkata: “Wahai Maryam! Bahawasanya Allah memberikan khabar yang mengembirakanmu, dengan Kalimah daripada Allah, nama anak itu: Al-Masih, Isa Ibni Maryam, seorang yang terkemuka di dunia dan di akhirat, dan ia juga dari orang-orang yang didampingkan (diberi kemuliaan di sisi Allah).

Janin yang di dalam perut wanita tua yang mandul pun bersujud kepada janin yang ada di dalam perut perawan bernama Maryam. Nabi Yahya anak wanita tua yang mandul itu sudah merasakan bahawa Kalimat Allah itu adalah Isa yang ada di dalam perut perawan yang bernama Maryam.

Itulah yang disebutkan dalam Hadis Nabawi bahawa Yahya membenarkan Isa selagi dalam perut ibunya.

Lihat QS Ali Imran [3]:39. Lihat Al-Qur’an Tafsir bil Hadis hal. 55.

Dikisahkan di dalam Tarjamah Kitab Allah Injil surah Matta (Matius) 12:38-41. Dikisahkan pernah pada suatu hari para ahli kitab Taurat menemui Isa bin Maryam dan berkata kepada Isa bin Maryam,

“Kami ingin melihat dengan mata kami sendiri mukjizat daripadamu sehingga boleh menjadi alamat atau petanda dari langit perihal engkau.”

Tetapi Isa bin Maryam menjawab,

“Manusia di zaman yang penuh dengan gangguan makhluk-makhluk halus ini dan tidak istiqomah ini ingin melihat alamat mukjizat. Satu alamat pun tidak akan ditunjukkan kepadanya kecuali alamat Nabi Yunus. Nabi Yunus dimakan ikan dan didalam perut ikan selama 3 hari 3 malam, demikian pula Almasih Putera Maryam akan berada diliang lahat 3 hari 3 malam. Di akhirat nanti orang-orang berdosa dari kota Ninawa akan dibangkitkan bersama dengan kalian semua. Orang-orang berdosa dari kota Ninawa ini akan menuduhmu kerana apabila mereka mendengar dakwah yang disampaikan oleh Yunus, mereka tersentuh hati dan menjadi insyaf dan bertaubat, sedangkan kalian tidak mau menjadi insyaf dan bertaubat, padahal dihadapan kalian adalah Almasih Yang Sejati yang jauh lebih mulia daripada Yunus.”

Ketahuilah, Ratu Saba atau Ratu Bilqis dari Kerajaan Saba suatu bangsa yang tidak berkhatanpun mahu menghadap Raja Kerajaan yang berkhatan yaitu Raja Sulaiman.

Di akhirat Ratu Saba dari Kerajaan Tidak Berkhatan pun akan dibangkitkan bersama dengan kalian orang-orang zaman ini. Dan di akhirat Ratu Saba dari Kerajaan Tidak Berkhatan akan menuduhmu, kerana dia telah datang dari hujung bumi untuk mendengar nasihat Raja Sulaiman yang bijaksana, tapi mengapa kalian yang tinggal di Tanah Suci justeru menutup telinga tidak mahu mendengar nasihat daripada Almasih Yang Sejati yang jauh lebih mulia daripada Raja Sulaiman.

Apabila makhluk halus keluar dari tubuh seseorang, mahkluk halus itu akan menjelajahi kawasan yang tandus untuk mencari tempat tinggal. Sekiranya tempat tinggal itu tidak ditemuinya, roh itu akan berkata,

“Aku akan kembali ke tempat yang telah kutinggalkan.”

Dan mahluk halus itu pun kembali dan mendapati tempat itu kosong. Makhluk halus itu lalu pergi memanggil 7 makhluk-makhluk halus yang lebih lebih halus daripadanya. Dan tipu daya dan fitnah-fitnah mereka menjadi semakin pelik kejahatannya. Semua makhluk-makhluk halus itu memasuki tubuh orang itu dan menetap di situ. Akhirnya keadaan orang itu jauh lebih teruk daripada dahulu. Inilah yang terjadi kepada manusia di zaman ini yang penuh dengan gangguan makhluk-makhluk halus yang pelik.

Itulah kata Almasih Isa bin Maryam (Matius 12:43-45).

Nabi Isa adalah tempat Perlindungan daripada Dajjal Penghulu Makhluk Halus. Melihat Nabi Isa, Dajjal meleleh seperti garam di air. Dilihat Nabi Isa, Dajjal lari ketakutan.

Nabi Isa perlindungan daripada segala gangguan makhluk halus.

Diganggu makhluk halus. Nabi Isa solusi daripada Allah.

Artikel yang sebelum ini Blog Abdushomad Artikel yang selepas ini