Nabi Isa Usir Makhluk Halus

Musuh terbesar al-Islam adalah almasih Dajjal. Allah sudah menetapkan Almasih Isa untuk membunuh almasih Dajjal. Almasih Dajjal sungguh keji fitnah-fitnahnya untuk menghancurkan iman umat manusia kepada Allah al-Khaliq Tuhan umat manusia.

Dikisahkan di dalam Tarjamah Kitab Injil, pernah pada suatu hari nabiullah Isa berada di Gerasa, suatu daerah orang-orang tak berkhatan atau daerah orang-orang non-muslim. Perlu diketahui, Nabi Isa berasal dari kaum yang berkhatan yang berkiblat ke Yerusalim atau Al-Quds atau Ur Salim atau Masjidil Aqsa. Ketika itu kaum berkhatan atau kaum muslim ketika itu berkiblat ke Baitulmuqadas Yerusalem. Namun, walaupun dari kaum muslim, Nabi Isa banyak berkawan dengan orang-orang non-muslim. Nabi Isa tidak menghina orang-orang non-muslim. Nabi Isa tidak memperlekehkan orang-orang non-muslim.

Di Gerasa, daerah yang terkenal dengan daerah non-muslim itu, Nabi Isa didatangi oleh seorang lelaki yang dirasuk makhluk halus. Makhluk-makhluk halus itu adalah askar-askar almasih Dajjal. Lelaki non-muslim yang dirasuk makhluk halus tinggal di daerah pekuburan. Lelaki non-muslim yang kerasukan makhluk halus itu datang menemui Nabi Isa yang sedang berada di daerah non-muslim itu.

Beberapa kali orang-orang mencuba pasung orang gila itu tetapi tidak berjaya. Orang itu selalu mematahkan pasung-pasung yang dibuat orang-orang untuk memasungnya. Tidak ada yang dapat mengikat orang gila itu lagi, meskipun diikat dengan rantai besi sekali.

Berkali-kali orang gila itu dirantai dan dipasung, tetapi diputuskan rantainya dan dipatahkan pasungnya. Tiada seorang pun dapat mengusai orang gila itu. Siang malam orang gila itu berkeliaran merayau di kawasan pekuburan dan di bukit-bukit sambil menjerit-jerit dan mencederakan badannya dengan batu.

Ketika orang gila itu melihat Nabi Isa, orang gila itu langsung lari mendekati Nabi Isa. Namun Nabi Isa tahu bahawa makhluk halus yang merasuk orang gila itulah yang bergerak mendekati beliau. Nabi Isa langsung mengusir makhluk-makhluk halus yang merasuk orang gila itu. Nabi Isa mengusir makhluk-makhluk halus agar keluar dari orang gila itu. Kepada makhluk-makhluk halus, Nabi Isa berkata,

“أَيُّهَا الرُّوحُ الشِّرِّيرُ، اخْرُجْ مِنَ الرَّجُلِ.”

Wahai makhluk halus, keluarlah kamu dari orang ini!

Dan orang gila itu bersujud kepada Nabi Isa. Orang gila itu berseru kepada Nabi Isa dengan suara keras,

“مَالَكَ بِي يَا عِيسَـى يَا ابْنَ اللهِ الْعَلِيِّ؟ أُحَلِّفُكَ بِاللهِ، لا تُعَذِّبْنِي.”

Apa urusan-Mu dengan aku, ya Isa, Putera Allah Yang Maha Tinggi? Demi Allah, jangan seksa aku!

Kemudian Nabi Isa bertanya kepada orang gila itu,

“مَا اسْمُكَ؟”

Siapa namamu?

Orang gila itu menjawab,

Legium namaku, kerana kami ramai sekali.

Orang gila itu memohon sungguh-sungguh kepada Nabi Isa supaya tidak menghalau makhluk-makhluk halus itu keluar dari kawasan non-muslim itu.

Disekitar situ ada kawanan babi yang sedang mencari makan di lereng bukit. Makhluk-makluk halus itu memohon kepada Nabi Isa,

“Suruhlah kami pindah ke babi itu, biarlah kami masuk ke dalam tubuh babi itu.”

Lalu Nabi Isa bersetuju, kerana Nabi Isa lebih sayang insan manusia daripada babi.

Kemudian makhluk-makhluk halus itu keluar dari orang non-muslim yang dirasukinya itu dan pindah masuk ke dalam tubuh kawanan babi itu. Jumlah babi-babi yang dirasuk makhluk-makhluk halus itu ada kira-kira 2000 ekor. Kerana dirasuk makhluk-makhluk halus itu, kesemua babi-babi itu terjun dari tepi cenuram ke dalam laut lalu mati lemat.

Itulah bukti Nabi Isa lebih menyayangi orang non-muslim daripada menyayangi babi-babi yang banyak dipelihara kaum non-muslim. Orang non-muslim yang tadinya dirasuk makhluk-makhluk halus itu duduk diam dan sudah berpakaian dan menjadi siuman. Orang non-muslim yang tadinya dirasuk makhluk-makhluk halus itu menjadi sembuh disembuhkan Nabi Isa. Namun orang-orang dari kaum non-muslim sendirilah iaitu pemilik babi-babi itu menjadi sangat marah kerana kehilangan babi-babi mereka.

Semua yang telah menyaksikan kejadian itu menceritakan kisah Nabi Isa mengusir makhluk-makhluk halus dan babi-babi milik kaum non-muslim. Oleh kerana itulah, pemilik-pemilik babi itu meminta Nabi Isa meninggalkan daerah non-muslim daerah mereka itu.

Ketika Nabi Isa menaiki perahu hendak meninggalkan daerah non-muslim itu, orang yang tadinya dirasuk makhluk halus itu memohon kepada Nabi Isa supaya dia diizinkan menyertai Nabi Isa. Namun Nabi Isa tidak mengizinkan dan Nabi Isa berkata kepadanya,

“Pulanglah kepada keluargamu, kepada orang sekampungmu. Beritahu mereka betapa besarnya pertolongan Tuhan bagimu dan bagaimana Tuhan telah berbelas kasihan padamu.”

Kemudian, orang non-muslim yang tadinya dirasuk makhluk halus itu mula menjelajahi Decapolis (Sepuluh Kota) dan menceritakan segala yang telah dilakukan Nabi Isa dari bangsa berkhatan atau bangsa muslim yang menyembuhkan dirinya walau dia dalam keadaan tidak berkhatan atau non muslim. Semua orang-orang di Decapolis (Sepuluh Kota) itu kehairanan mendengar kisah hidup orang gila yang disembuhkan oleh Nabi Isa.

Di zaman sekarang, Decapolis (Sepuluh Kota) adalah Jordania dan Suriah atau yang disebut Kawasan Levant. Tempat ISIS. Namun lain dengan ISIS, Nabi Isa menyayangi kaum non-muslim di kawasan Levant.

Kisah Nabi Isa lebih menyayangi non muslim daripada babi-babi mereka yang mahal diambil dari Tarjamah Kitab Injil surah Marqusa (Markus) 5:1-20.

Hadis Nabi juga menceritakan kisah Nabi Isa mensejahterakan manusia dan membunuh babi-babi. Menurut hadist Nabi, Nabi Isa menyebabkan manusia hidup aman dan sentosa dan Nabi Isa menghancurkan apapun yang membelenggu manusia, apapun, pasung dan segala bentuk hukuman mati yang memalukan, semuanya itu dihapuskan oleh Nabi Isa.

Segala bentuk hukuman mati termasuk hukuman salib dan rejam batu dan dimasukkan ke kandang binatang buas macam  singa, harimau dan ular berbisa semua dihapuskan oleh Nabi Isa. Alhasil, semua manusia hidup tenteram, aman dan sentosa.

Nabi Isa cinta semua orang. Nabi Isa sayang non muslim.

Nabi Isa muslim. Nabi Isa bukti islam rahmatan lil alamin.

Artikel yang sebelum ini Blog Abdushomad Artikel yang selepas ini