Orang-Orang Muslim yang diBeri Hidayah oleh Allah SWT (Bhg.2/11)

Tafsir: Surah Ali ’Imran [3] ayat 42-43

3|42| وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ

3|43| يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ

3|42| Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika malaikat berkata: “Wahai Maryam! Sesungguhnya Allah telah memilihmu, dan mensucikanmu, dan telah memilihmu melebihi perempuan-perempuan seluruh alam.

3|43| “Wahai Maryam! Taatlah kepada Tuhanmu, dan sujudlah serta rukuklah (mengerjakan sembahyang) bersama-sama orang-orang yang rukuk.”

Sebelum Wahyu Allah yaitu Kitab Suci Injiil Shariif diturunkan, selama 400 tahun, umat Allah tidak mendapati satu nabi pun. Jadi selama 400 tahun itu, tidak ada nabi satupun. Tidak ada yang menuntun dan memperingatkan mereka.Jadi, mereka seperti orang-orang yang linglung dan bingung dan tidak punya harapan-harapan rohani. Batin mereka mati dan kosong. Hanya badan jasmani mereka saja yang hidup.

Pada masa yang gelap secara batin itulah, Allah سبحانه وتعالى   melakukan sesuatu yang sungguh sangat luar biasa. Melalui Malaikat Jibril, Allah سبحانه وتعالى   bersabda kepada seorang dara yang bernama Siti Maryam. Malaikat Jibril berkata kepada Siti Maryam bahwa Allah سبحانه وتعالى   memilih Siti Maryam untuk diberi suatu amanah yang khas.

Namun, sebelum menerima amanah khusus dari Allah, pertama-tama, Siti Maryam, oleh Allah  سبحانه وتعالى, diperintahkan untuk terus melaksanakan panggilan Allah sebagai seorang yang sungguh-sungguh islam kepada Allah, sebagai orang yang sungguh-sungguh tunduk dan berserah diri kepada Allah  سبحانه وتعالى. Oleh Allah  سبحانه وتعالى, Siti Maryam diperintahkan untuk berserah bulat-bulat kepada Allah  سبحانه وتعالى.

Siti Maryam diperintahkan untuk pasrah yang sesungguh-sungguhnya pasrah kepada Allah  سبحانه وتعالى  dan menurut 100% kepada Allah  سبحانه وتعالى. Sebagai bukti, keislamannya kepada Allah, oleh Allah  سبحانه وتعالى, Siti Maryam diseru untuk terus mendirikan solat.

Artikel yang sebelum ini Blog Abdushomad Artikel yang selepas ini