Penghujung Zaman

Fenomena penghujung zaman telah diramalkan akan muncul setidaknya lima hal:

  1. Peperangan terjadi di mana-mana
  2. Kewangan dunia merosot drastis
  3. Macam-macam bencana alam bermunculan
  4. Moral dan ahklak manusia sangat kotor dan menajiskan meskipun agama semakin pesat kemajuannya
  5. Al-Masih Isa bin Maryam turun kembali ke bumi dan menghancurkan al-Masih Dajal, menghentikan kejahatan manusia, menyucikan kenajisan moral manusia dan menebus dan membayar lunas semua yang telah berhutang kerana dosa.

Tidak dinafikan lagi bahawa keadaan ini sudah dan sedang terjadi, kejahatan, amoral tumbuh menjamur bagaikan barah yang ganas. Semakin dicegah dengan agama malah semakin menjadi-jadi. Tuhan sepertinya telah kalah dengan kejahatan dan tidak berdaya apa-apa.

Tetapi Tuhan tetap Tuhan.

Meskipun dunia kejahatan memamerkan tajirnya (kekayaannya) seolah-olah telah memenangkan pertandingan di bumi ini, padahal pertandingan yang berlangsung itu baru babak awalnya sahaja. Tunggu dulu. Pertandingan masih terus berlangsung, sebab kemenangan pertandingan sesungguhnya ditentukan di babak akhir, bukan di babak awal. Biasanya yang unjuk kemenangan di awal adalah isyarat kekalah mutlak pada titik akhir perlombaan nanti.

Percayalah, pada akhirnya kejahatanpun akan kalah total (habis-habisan). Akan tersipu malu dan meninggalkan Dia tetapi para malaikat akan datang dan menjamu-Nya dalam kemenangan. Bumi akan dalam pengawasan mutlak oleh Tuhan, tidak ada yang sanggup melawan Tuhan dan mengalahkan-Nya. Dialah Tuhan, awalnya juga adalah Tuhan dan pada akhirnya pun adalah Tuhan. Kita punya Tuhan dan kepunyaan Tuhan, siapa lagi yang akan sanggup melawan kata? Subhanallah … Maha Suci Allah atas segala Keagungan-Nya, Kekuasaan-Nya dan Kemuliaan-Nya hingga hari kiamat nanti.

Rahmat al-Masih memberkati.

Ustaz M. Faridz Al-Salmani

Artikel yang sebelum ini Blog Ustaz M. Faridz Al-Salmani Artikel yang selepas ini