Sunnatullah (Bhg.8/11)

ALMASIH ISA PUTERA MARYAM, SEKALIGUS PUTERA ALLAH

Sama seperti Al Qur’an adalah sebuah buku namun juga Kalimat Allah sekaligus, demikian pula Almasih Isa adalah Putera Maryam namun juga Kalimat Allah sekaligus.

Disebutkan di Qur’an Surah Ali Imran [3]:45

إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ

(Ingatlah) ketika malaikat berkata: “Wahai Maryam! Bahawasanya Allah memberikan khabar yang mengembirakanmu, dengan Kalimah daripada Allah, namanya: Al-Masih, Isa Ibni Maryam, terkemuka di dunia dan di akhirat, dan yang didampingkan di sisi Allah.

Disebutkan pula di Qur’an Surah An Nisa’ [4]:171

إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَىٰ مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ ۖ

Sesungguhnya Al Masih Isa ibnu Maryam itu hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam, dan roh daripada Allah.

Almasih Isa adalah nama pemberian dari Allah kepada putera seorang dara yang bernama Maryam.

Sebelum putera Maryam lahir, sudah ada nama dari Allah untuk putera Maryam itu yakni Almasih Isa. Almasih Isa bukanlah nama pemberian manusia. Almasih Isa adalah Kalimah Allah. Kalimah Allah sudah terlebih dulu ada sebelum nuzul di rahim seorang dara yang Timur Tengah yang bernama Maryam.

Maryam adalah keturunan Nabi Ya’qub alaihissalam. Jadi Maryam berbahasa Ibrani.

Dalam bahasa Ibrani dan masyarakat keturunan Nabi Ya’qub, anak Maryam itu mereka sebut …

יֵשׁוּעַ (Yeshu’a)

dan orang-orang Suryani di Palestina dan Suriah dan Arab sebut …

Iso atau Isa

yang ertinya adalah …

Allah menyelamatkan barangsiapa yang sangat rindu untuk diselamatkan dari segala macam malu, lupa dan dosa.

Allah dan manusia itu sendiri jelas tahu bahawa manusia bergelumang dengan noda dan dosa. Untuk menyelamatkan manusia, Isa memang sudah ditetapkan Allah untuk menyelamat manusia dari segala noda dan dosa. Menyelamatkan manusia dari noda dan dosa bererti kena menebus dosa. Menebus dosa bererti kena menyediakan qurban. Begitulah cara Allah menyelamatkan manusia. Begitulah Isa adanya.

יֵשׁוּעַ (Yeshu’a)

atau Isa ertinya adalah …

Allah menyelamatkan manusia.

Sebutan nama itu bervariasi menurut daerah. Ada yang sebut Joshua. Ada yang sebut Yasu. Ada yang sebut Jesus. Ada yang sebut Yesus. Nama itu bererti Allah menyelamatkan manusia dari apapun yang dirasa manusia tersebut menghancurkan dirinya.

Yang dirasa menghancurkan manusia sering disebut dosa.

Berkaitan dengan baik dan buruk, dosa merupakan pengklasifikasian perbuatan-perbuatan buruk dalam pandangan Islam. Kata dosa dalam bahasa Arab kerapkali disebut zanbun, ismun atau jarmun. Kata-kata ini juga digunakan dalam al-Qur’an.

Di sisi lain, masih banyak terma-terma lain yang bermakna dosa dalam al-Qur’an. Setiap kata itu menjelaskan macam-macam akibat dosa atau aneka ragam bentuk dosa seperti …

  • sayyi’ah (su, khati’ah, munkar, junah, fisq, isyan, fasd) dan
  • ‘utuw

Begitu beragam terma dosa di dalam al-Qur’an.

Bervariasi sekali istilah dosa dalam Bahasa Arab, tapi ada lima istilah yang yang paling sering dipakai, yaitu:

  • khati’ah
  • jarmun
  • zanbun
  • ismun dan
  • junah

Lima terma tersebut, di dalam,

Al-Qur’an dan Terjemahnya

… terbitan Departeman Agama Republik Indonesia dan Al-Quran Al Karim dalam Bahasa Melayu, seringkali diterjemahkan menjadi dosa.

Seperti putera Ibrahim, Isa sudah ditetapkan disembelih menjadi qurban. Seperti khibas yang turun dari langit, Isa putera Dara Maryam adalah qurban dari Allah untuk menjadi kafarah atau pengganti manusia dalam menangguh siksa akibat segala noda dan dosa manusia. Dam atau darah Isa menjadi bukti tebusan dosa manusia. Semoga manusia selalu ingat akan qurban daripada Allah untuk menyelamatkan manusia dari noda dan dosa. Selalu ingat akan qurban daripada Allah untuk menyelamatkan manusia, itulah zikir daripada Allah untuk manusia. Zikir itulah Roh daripada Allah bagi manusia agar tidak dijajah dan dikungkung oleh nafsu atau roh dari Syaitan yang mengajar manusia untuk mencari hal-hal yang menyeronokkan manusia sahaja. Dengan zikir yang daripada Allah tersebut, manusia sungguh tidak akan lagi bergelimang dengan noda dan dosa di dunia dan di akhirat. Itulah keberadaan manusia yang sudah di aqiqah oleh Allah sendiri. Itulah keberadaan manusia yang sudah diberi zikir oleh Allah sendiri yang menyelamatkan manusia.

Jelas Isa adalah nama yang disukai oleh barangsiapa yang berbeban berat dan putus asa kerana merasa bergelimang dengan noda dan dosa. Isa yang adalah Kalimat Allah lebih suka disebut sebagai Putera Maryam.

Isa sungguh lebih memilih jihad untuk menjalankan takdir Allah yaitu menyelamatkan manusia daripada noda dan dosa. Isa lebih suka menyelamatkan daripada berpesta pora sementara rakyat kecil hidup penuh noda dan dosa.

Injil Surah Yahya 3:17

لأَنَّ اللهَ أَرْسَلَ ابْنَهُ إِلَى النَّاسِ لا لِيُعَاقِبَهُمْ بَلْ لِيُنَجِّيَهُمْ.

Allah mengutus Kalimat-Nya atau Putera Allah ke dunia bukan untuk menghakimi dunia tetapi supaya melalui Dia, dunia ini diselamatkan.

Bagi orang-orang yang takzim dan tawadu’ kepada Almasih Isa yang daripada Allah itu, Isa sungguh adalah nikmat daripada Allah bagi mereka.

Mereka bersyukur,

Alhamdulillah

kerana adanya Almasih Isa, yaitu,

KENYATAAN BAHAWA ALLAH MENYELAMATKAN MANUSIA.

Sungguh Isa lebih bernilai daripada segunung emas permata dan segudang uang sekalipun. Orang-orang yang berbeban berat dan putus asa, dengan adanya Isa, mereka memiliki harapan bahawa Allah menyelamatkan manusia dari beban berat dosa-dosa mereka yang segunung jumlahnya. Nabi Sulaiman sudah merasa akan sunatullah itu dan menyatakan Isa yang ertinya Allah menyelamatkan manusia adalah “bagaikan minyak wangi yang dicurahkan.”

Beruntung sungguh barangsiapa yang bukan hanya haqul yaqin akan kemurahan dan sayang Allah kepada manusia, namun HAQUL YAQIN akan ISA.

Artikel yang sebelum ini Blog Abdushomad Artikel yang selepas ini