Ya Rahman

Pada waktu Nabi Muhammad mulai menyiarkan risalah Al-Islam, yaitu berserah diri bulat-bulat kepada Al-Khaliq, Nabi Muhammad menghadapi masalah tentang macam mana menyampaikan kepada kaum Quraish Jahiliah bahawa ketuhanan di dalam Al-Islam berbeza dengan kaum musyrik yang juga menggunakan istilah-istilah yang sama. Orang-orang musyrik ketika itu juga menyebut al-ilah yang apabila dipendekkan menjadi Allah juga.

Nabi Muhammad nak menyatakan bahawa al-ilah di dalam Islam berbeza dengan pandangan kaum musyrik tentang al-ilah. Orang-orang musyrik pada waktu al-Islam mulai diperkenalkan kepada mereka, mereka juga sudah mengenal asma Allah, meskipun pandangan mereka tentang Allah masih bersifat menganggap Allah sebagai hanya berhala mereka yang boleh diatur oleh manusia untuk memuaskan nafsu mereka dan untuk memenuhi kehendak mereka sendiri.

Menghadapi keadaan yang pelik ini dan tidak tidak ingin disalah fahami oleh kaum musyrik ketika itu, akibatnya, al-Islam pada mulanya tidak menggunakan kata Allah kerana takut dianggap sama dengan kaum musyrik ketika itu.

Al-Qur’an memakai sebutan yang bersifat umum untuk menghindari disalah fahami oleh kaum musyrik. Lihat QS Al ‘Alaq [96]:1

96|1 اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

iqra’ bismi rabbikalladzii khalaq

96|1| Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk).

Jadi jelas pada mulanya, al-Islam memakai sebutan yang umum yaitu رَبِّكَ  rabbika yang bererti Tuhanmu. Jadi pada mulanya al-Islam lebih memilih menggunakan Rabb (Tuhan) daripada Allah kerana orang musyrik pun juga menggunakan Allah.

Di masa kemudian yakni di Periode Mekkah Pertengahan, al-Islam lebih memilih menggunakan Ar-Rahman (Yang Maha Pemurah) bahkan menganggap Ar-Rahman sebagai nama diri (the proper name) daripada Tuhan.

Lihat QS Ar Ra’d [13]:30

بِالرَّحْمَٰنِ ۚ قُلْ هُوَ رَبِّي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ

Birrahmaani qul huwa rabbi. Laa ‘ilaaha ‘illa huwa.

Ar-Rahman Tuhan Yang Maha Pemurah. Katakanlah, “Dialah Tuhanku, tidak ada tuhan selain Dia.

Nabi Muhammad menyuruh orang-orang kafir Quraish untuk sujud menyembah Ar-Rahman.

QS Al Furqan [25]:60

25|60| وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمَٰنِ

25|60| Dan apabila dikatakan kepada mereka (yang musyrik itu): “Sujudlah kamu kepada Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah)!”

Mendengar disuruh bersujud kepada Ar-Rahman, orang-orang kafir Quraish menjadi marah dan bertanya-tanya mengapa bukan Allah? Mengapa Ar-Rahman? Orang-orang kafir Quraish sudah terbiasa dengan Allah walaupun pandangan mereka tentang Allah adalah masih menganggap Allah adalah berhala yang diatur oleh mereka. Jadi orang-orang kafir Quraish bertanya kepada Nabi Muhammad mengapa mereka disuruh bersujud kepada Ar-Rahman bukan Allah.

Orang-orang kafir Quraish tidak terbiasa menyebut Tuhan Ar-Rahman, jadi mereka bertanya-tanya, مَا الرَّحْمَٰنُ (maa ar-rahman?), Siapakah Ar-Rahman? QS Al-Furqan [25]:60.

Jawaban Nabi Muhammad tersebut di QS Al Isra’ [17]:110

17|110| قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ ۖ أَيًّا مَّا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ

17|110| Katakanlah (wahai Muhammad): “Serulah nama ” Allah” atau nama “Ar-Rahman”, yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai nama-nama yang baik serta mulia.”

Lalu siapakah pada zaman itu yang terbiasa bersujud menyembah kepada Ar-Rahman?

Orang-orang pengikut Nabi Isa di Yaman lah yang terbiasa bersujud menyembah Ar-Rahman.

Batu Bersurat Murayghan, Yaman, Arab Selatan dari Tahun 522 membuktikan bahawa orang-orang pengikut Nabi Isa di Yaman lah yang terbiasa bersujud menyembah Ar-Rahman.

Lihat baris pertama kanan atas Batu Bersurat Murayghan Yaman di awali dengan kalimat Bi khayil al-Rahman wa Masiha, yang ertinya, Dengan kekuatan Ar-Rahman Yang Maha Pemurah dan Almasih Nya.

Lihat juga Batu Bersurat Zabad dari Tahun 512, dan Batu Bersurat Umm al-Jimmal II dari Abad ke-6.

Menurut al-Islam, Ar-Rahman yang disembah oleh orang-orang pengikut setia Nabi Isa adalah lebih tidak menimbulkan was-was dan tidak dianggap oleh orang kafir Quraish sebagai tindakan mendukung kebiasaan menuruti nafsu mereka dan tidak dianggap mendukung penyembahan berhala-berhala yang diatur mereka, daripada memakai kebiasaan yang sama dengan kebiasaan orang-orang kafir Quraish. Sebelum datangnya al-Islam pun, orang-orang kafir Quraish pun sudah sejak dulu terbiasa memakai Allah walau, oleh mereka, Allah dipandang sebagai berhala yang boleh diatur oleh mereka dan nafsu mereka, bukan Allah Yang Maha Mengatur Manusia.

Pelik menghadapi bentuk-bentuk kekafiran yang nyata maupun tidak, inilah yang dinyatakan oleh Kitab Al-Qur’an Surah Ali ‘Imran ayat 55,

3|55|إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۖ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ

(Ingatlah) ketika Allah berfirman, “Wahai Isa, sesungguhnya Aku akan menyampaikanmu kepada akhir ajalmu dan mengangkatmu kepadaKu serta menyucikanmu dari orang yang kafir, dan menjadikan orang yang mengikutimu mengatasi orang yang kafir hingga hari kiamat. Kemudian hanya kepada Akulah tempat kembalimu, lalu Aku memutuskan di antaramu tentang hal-hal yang selalu kamu berselisih padanya.

Barangsiapa mengikuti Ar-Rahman dan Almasih-Nya, oleh Tuhan, akan dijadikan mengatasi orang yang kafir hingga hari kiamat.

Sebenarnya pengikut-pengikut Ar-Rahman dan Almasih-Nya dari Kerajaan Yaman sangat anti kemusyrikan dan anti kekafiran. Mereka tidak suka apabila Allah dipersekutukan dengan berhala-berhala yang diatur manusia dan nafsu-nafsu binatangnya. Mereka tidak suka apabila ketauhidan yang dicontohkan Nabi Ibrahim serta nabi-nabi Allah dikotori oleh nafsu-nafsu binatang manusia yang suka menyembah berhala-berhala demi memuaskan nafsu binatang manusia. Menegakkan iman tauhid kepada Allah dari segala macam berhala-berhala di kehidupan manusia adalah niat daripada pengikut-pengikut Allah dan Almasih-Nya. Mereka ad, a bukan untuk melawan ketauhidan kepada Allah tapi untuk memurnikan iman tauhid yang dicontokan para nabi dari pengaruh-pengaruh nafsu penyembahan berhala manusia di kehidupan manusia.

Sama seperti al-Islam berniat memurnikan iman tauhid kepada Allah seperti yang dicontohkan semua nabi-nabi Allah, begitu pula, sejak dari dahulu sebelum lahirnya al-Islam pun,  niat dari pengikut setia Nabi Allah Isa alaihissalam. Orang-orang Yaman yang beriman kepada Ar-Rahman dan Almasih-Nya selalu berniat dan berikhtiar bahawa iman tauhid tidak boleh dikotori oleh nafsu-nafsi binatang manusia. Sifat dan prinsip daripada orang-orang pengikut Nabi Isa jelas bukan untuk menghancurkan yang didirikan Nabi Ibrahim tapi justeru untuk memurnikan iman tauhid yang dicontohkan Nabi Ibrahim. Kalau tidak mencerminkan itu bererti bukan beriman kepada Ar-Rahman dan Almasih-Nya. Ar-Rahman tuhan yang disembah oleh orang-orang pengikut setia Nabi Isa juga kemudian disembah oleh al-Islam. Dia adalah Allah dan Almasih-Nya.

Dialah Ar-Rahman.

Dalam kitabnya, Fajr al-Islam (Islam pada Awalnya), penulis Mesir Ahmad Amin menulis pengaruh orang-orang pengikut Almasih Isa menjelang lahirnya al-Islam (berserah bulat-bulat kepada Tuhan). Justeru dari orang orang pengikut Almasih dari Bani Isra’il lah ungkapan bismika Allahuma  diperoleh. Allahuma adalah seruan doa yang bererti, “Ya Allah.”

Allahuma berasal dari ungkapan Bani Isra’il Elohim, ertinya Tuhan.

Dan lewat perantaraan belajar dari orang-orang Quraish yang tidak kafir semacam Waraqah bin Nawfal yang hafal Kitab Taurat, Zabur dan Injil dalam Bahasa Ibrani, al-Islam tidak merasa tidak was was menggunakan Allah sebagai asma Tuhan.

Di dalam kitabnya yang bertajuk Beautiful Names of ALLAH in the Bible, Dr Syed Mohammed Mohiuddin Habeebi dan Syed Ahsan Habibi yang diterbitkan oleh AS Noordeen, Kuala Lumpur 2006, menyatakan bahawa Ar-Rahman ada di dalam Kitab Taurat, Zabur dan Injil.

Contohnya di Kitab Zabur Surah 86:15

الله الرَّحْمَانُ الرَّحِيمُ

Allah ar-Rahmaan ar-Rahiim

Allah penuh belas kasih dan penuh kasih karunia

Contohnya di Kitab Zabur Surah 116:5

116|5 اللهُ حَنُونٌ وَصَالِحٌ, إِلَهُنَا رَحِيمٌ.

Allahu hanuunun wa shaalihun ilahunaa rahiimun

Tuhan Allah penuh kasih karunia serta benar; Ya Allah Tuhan kita penuh belas kasih.

Kitab Taurat Surah Khuruj (Keluaran) 33:19

33|19 فَقَالَ اللهُ: “أَمُرُّ أَمَامَكَ بِكُلِّ جُودِي, وَأُعْلِنُ لَكَ اسْمِي وَهُوَ الدَّائِمُ€.” وَأَرْأَفُ بِمَنْ أَرْأَفُ وَأَرْحَمُ مَنْ أَرْحَمُ.”

waqaalallahu ‘amurru’ amaamaka bikulli juudii, wa’u’linulakasmii wa huwaddaa’imu. wa ‘ar’afu biman ‘ar’afu wa ‘arhamu man ‘arham

Tetapi firmanNya, “Aku akan melewatkan segenap kegemilanganKu dari di depanmu dan Aku akan memberi kasih karunia kepada siapa yang Kuberi kasih karunia dan mengasihani siapa yang Kukasihani.

Kitab Injil Risalah 1 Korintus 8:4

نَحْنُ نَعْلَمُ أَنْ الصَّنَمَ لَيْسَ إِلَهًا لَهُ وُجُودٌ فِي الْعَالَمِ. لا إِلَهَ إِلا اللهُ.

nahnu na’lamu ‘an asshanama laisa ‘ilahan lahu wujuudun fiil ‘aalam. Laa ‘ilaha ‘ilaallah.

Kita tahu bahawa berhala menggambarkan sesuatu yang tidak ada. Kita tahu bahawa Allah itu Esa, tidak ada ilah selain Allah.

Sejak dari awalnya al-Islam tidak pernah dibuat was-was oleh ketauhidan di dalam Taurat, Zabur, Injil dan tidak pernah dibuat waswas oleh pengikut-pengikut setia daripada Almasih Isa.

Dalam kitabnya, Fajr al-Islam, penulis Mesir Ahmad Amin mengakui tentang adanya pengaruh orang-orang pengikut Almasih Isa menjelang lahirnya al-Islam (berserah bulat-bulat kepada Tuhan). Taurat, Zabur dan Injil adalah kitab-kitab Allah yang wajib diimani juga. Begitulah Rukun Iman. Al-Islam bukan manis di bibir sahaja.

Al-Islam bukan “lip service.

Mengikut Isa mukmin, bukan musyrik. Mengikut Isa bukan syirik.

Mengikut Isa jaminan pasti menuju Tuhan. Mengikut Isa mengatasi orang-orang kafir hingga hari kiamat.

Sebab Allah.

Artikel yang sebelum ini Blog Abdushomad Artikel yang selepas ini